Gå til sidens indhold

Vælg et tema

Luk

Vælger du ikke et tema, vælger vi et for dig. Du kan efterfølgende skifte tema i footeren.


Komponenter

Overflow menu

Du kan bruge overflow menuer til at vise eller skjule en liste af links eller knapper. Når brugeren klikker på menulinjen, folder listen sig ud.

Anvendes til

Overflow menuer anvendes i tilfælde, hvor brugeren skal tilbydes ekstra funktionalitet på begrænset plads.

Overflow menuer er velegnede til funktioner som fx profilhåndtering o.l.

Anvendes ikke til

Overflow menu anvendes ikke til primær navigation.

Overflow menu bør ikke have mindre end 3 punkter og mere end 7-10 punkter.

Vejledning

Indholdet af en overflow menu bør være handlingsanvisende i et klart sprog.

Brugerspecifikke handlinger som fx ”Slet” bør placeres til sidst i menuen for at undgå utilsigtede valg.

Overvej om det er nødvendigt med dette ekstra navigationselement.

Sådan (do)

Eksempel på, hvordan overflow-menuer kan se ud

Sådan: Brug kun overflow-menuer, hvor der er begrænset plads, og hvor de skjulte menupunkter repræsenterer ikke-væsentlige ekstra muligheder. Ikonet med de tre prikker giver nemlig ikke brugerne den samme "fært" af det, de leder efter, som en ord-baseret menu gør, jf. princippet om scent of information (Johnson, 2014, s. 112-114).

Ikke sådan (don't)

Eksempel på, hvordan overflow-menuer ikke bør se ud

Ikke sådan: Brug ikke overflow-menuer til essentielle menupunkter, som brugerne ikke må overse. Skjulte menupunkter er altid sværere at finde end synlige (Norman, 2013), og det er ikke sikkert, det falder brugerne ind at åbne menuen.

Sådan (do)

Eksempel på, hvordan overflow-menuer kan se ud

Sådan: Placér overflow-menuer til højre for ord-baserede menupunkter. På den måde kommer menuen til at repræsentere "flere muligheder som disse", hvilket gør det lettere for brugerne at gætte, hvad den indeholder (Burka, 2016).

Ikke sådan (don't)

Eksempel på, hvordan overflow-menuer ikke bør se ud

Ikke sådan: Lad aldrig overflow-menuer stå alene. Brugerne vil ikke have nogen anelse om, hvad de indeholder, og vil derfor have tendens til at ignorere dem. Vi klikker generelt ikke på ting, vi ikke ved, hvad er (Brockenbrough, 2003, s. 349).

Referencer