Vælg et tema
Vælger du ikke et tema, vælger vi et for dig. Du kan efterfølgende skifte tema i footeren.
Layout
Et godt layout er harmonisk, ensartet, logisk opbygget og understøtter brugerens handlinger. Det er således både behageligt for øjet og let for brugeren at anvende.
Grundlæggende struktur
En selvbetjeningsløsning er delt op i tre overordnede områder.
- Header
- Indhold
- Footer
Header
Indhold
Footer
Header
Headeren identificerer portal, ansvarlig myndighed og den bruger, der er logget ind med NemLog-in. Headeren fungerer også til navigation og overordnet styring af selvbetjeningsløsningen.
Headeren er ens på tværs af trin og undersider i en given selvbetjeningsløsning. Den er således et “ankerpunkt”, som brugeren altid kan vende tilbage til og orientere sig ved.
En header består af et antal rækker, som vist nedenfor.
- Række 1 og 2 er obligatoriske
- Række 3 til 5 er valgfri
Når du laver en header, bør du følge disse principper:
- Brug kun de nødvendige rækker
- Hold altid rækkefølgen, uanset kombinationen
OBS: Jo enklere navigationen er, desto bedre for brugeren. Brug derfor kun række 3 til 5, knapper, links og ekstra navigation, når det er absolut nødvendigt.
Brug kun rækker 3,4,5, samt knapper, links og ekstra navigation, når det er nødvendigt.

Række 1 (obligatorisk)
Portal-logo, NemLog-in-oplysninger og ”Log af” knap.
Række 2 (obligatorisk)
Selvbetjeningens navn (løsningstitel), ansvarshavende myndighed og eventuelt support/kontakt oplysninger.
Række 3 (frivillig)
Navigation (topnavigation) i løsningen, eventuelt knapper, eventuelt ekstramenu.
Række 4 (frivillig)
Flere sorteringsmuligheder, eventuelt ekstramenu, eventuelt knapper.
Række 5 (frivillig)
Funktionslinks (igangsætter system- eller OS-funktionalitet, fx gem, print osv.)
En header med fem rækker er meget tilpasningsvenlig og gør det muligt at servicere både simple og komplekse løsninger. Den er også kompleks at anvende for brugerne. Du bør derfor udgangspunkt anvende færre end fem rækker i din header.
Links
Indhold
Det specifikke indhold i selvbetjeningsløsningerne kan variere. De konkrete retningslinjer for layout er derfor erstattet af nogle principper, som du skal betragte som anbefalinger, da de ikke stiller krav om, hvordan en given selvbetjeningsløsning specifikt skal se ud. Principperne retter sig særligt mod selvbetjeningsløsninger til lavfrekvente og ikke-professionelle brugere. De er følgende:
Gør det let at skimme indholdet
Lad fx overskrifter, labels, brødtekst, inputfelter og primærknap flugte til venstre ned ad siden, så øjets flugt primært foregår i en bevægelse op og ned ad siden (i én kolonne). Placer så vidt som muligt det vigtigste indhold øverst.
Gør løsningen let og luftigt
Dvs. gør god brug af “luft” (white space). Det gør sidens indhold lettere at overskue og forstå.
Vis hvad der hænger sammen med hvad
Skab fx klare gestalter: Placer elementer, der hører sammen, tættere på hinanden, og adskil/fjern elementer, der ikke hører sammen, fra hinanden.
Del indholdet op i små bidder
Gør layoutet overskueligt ved at dele løsningen eller siden op i mindre bidder. Fx et spørgsmål pr. side i en trinbaseret løsning. Brug overskrifter, underoverskrifter og lister til at skabe overskuelighed på teksttunge sider.
Brug et responsivt grid
Brug et grid-system til fx til at styre dit layout. Grid skaber struktur i informationer. Responsivt grid tilpasser sig desuden skærmformatet.